Tijdig klagen over Energieleed!

De energietransitie leidt tot een nieuwe vorm van ergernis en leed. Onder andere over de beperkte actieradius van onze auto’s!
In deze procedure had eiser een Opel Ampera-e gekocht voor een kleine EUR 50.000. Hij had speciaal voor een wat duurder model gekozen, vanwege de veronderstelde actieradius van 520 km (423 km WLTP). Vlak na de koop is hij met het hele gezin met vakantie gegaan naar Dubrovnik (2.000 km) en heeft zich toen blauw geërgerd aan het vele laden onderweg. Niet tegenstaand deze ergernis is de man nog 2 jaar doorgereden met de Ampera.
Toen bleek dat de Ampera – waarschijnlijk door accuverlies – nog maar 260 km uitperst per laadsessie, was de maat vol. Man klaagt bij verkoper, maar krijgt nul op rekest. Vervolgens spant hij een procedure aan om restitutie van de koopprijs te krijgen. Hij legt non-conformiteit daarvoor ten grondslag. De rechter laat zich niet uit over de (beperkte) actieradius van de Ampera, maar constateert dat de man pas na 2 jaar heeft geklaagd. Dat is simpelweg te laat en hij heeft daarbij niet voldaan aan zijn klachtplicht (art. 7:23 BW). Een consument moet tijdig klagen bij een tekortkoming in de nakoming. Ook bij energieleed!